Casa Vincente

Att spela är att vinna i vardagen

Possession makes a difference

Vi hade bjudit in flera Dominionspelare, men det var ingen som vågade bemöta giganterna på Casa Vincente under tisdagen. Alla är naturligtvis alltid välkomna att utmana oss och vi lär också gärna upp nya dominionspelare som vill lära sig vinna.

Eftersom vi inte hittade någon ytterligare som vågade ställa upp idag blev det heads-up mellan mig och Jonas. Jonas som är mästare på slimmade snabba lekar som tar evigheter att spela med och jag som spelar snabbt och välplanerat med slöa lekar. Den här gången blev det en jämn kamp. Första matchen vann Jonas med en klart bättre strategi, andra matchen avslutade jag när Jonas var nära att knappa in på min ledning. Så det blev till en avgörande omgång för att avgöra kvällens mästare.

dominionDet man ska komma ihåg är att kortet Possession troligtvis är det mest hatade kortet av alla. När du spelat possession blir det en extra speltur direkt efter Cleanup-phase men före spelaren till vänsters vanliga speltur. Under den Possession-turen spelar du med den motspelarens kort (motspelaren visar upp dem för dig och du väljer vilka kort som ska spelas). Där kan man verkligen tala om att sätta strategin ur spel, och det blir mycket värre om exempelvis Kings Court också används.

I vårt spel fanns följande kort med: Possession, Rabble, Merchant Ship, Festival, Cultist, Workers Village, Golem, Crossroads, Beggar samt University.

Jonas strategi gick, något förenklat, ut på att använda cultist-kortet att slöa ner min lek. Det var fruktansvärt irriterande att under Jonas omgång få 3-5 ruiner, nästan varje gång. Irriterande men inte omöjligt.

Jag valde tidigt att gå på en action-splitter/kortdragarkombination med Workers Village/Festival och Rabble/Cultist som bas, samt University som sidostrategi. Eftersom alla åtråvärda kort kostade fem eller mindre, kan man med University få ett extra kort under spelomgångerna. Possession var dock det kort som jag vann med, ensamt i min gigantiska lek.

Genom att spela Possession kunde jag utnyttja att Jonas köpt fler Universitet än mig, och jag kunde därmed få ett antal extra Festival-kort samtidigt som jag störde Jonas egna strategi. Jag hade 1800% mer poäng än Jonas när tredje supply var tömd och spelet avslutades. Jag avslutade förresten spelet under en Possession-tur bara eftersom jag kunde.

Naturligtvis hade jag kunnat vänta någon spelomgången för att maximera mina poäng, men det hade ökat Jonas möjlighet att fylla min lek med ruiner. Det var knappast något jag önskade.

En väl värd vinst, om jag får säga det själv.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar