Casa Vincente

Att spela är att vinna i vardagen

Åtta provinser är fler än sju öar

Här om dagen spelade jag tre partier Dominion med Emil och en begåvad novis. Resultatet blev naturligtvis tre förkrossande segrar till mig. Det måste vara tungt för Emil att bli så förödmjukad gång på gång. Han måste känna sig vilsen och förvirrad av dessa ständiga förluster. Till allas glädje är jag dock en barmhärtig mästare, så jag ska här göra nederlaget lättare att bära genom att göra det lite mer begripligt för Emil. Eftersom mina hjälpsamma tips i förra bloggposten inte verkar ha fått någon effekt så ska försöka sänka nivån och klargöra mina observationer på ett mer konkret sätt. Man talar med bönder på bönders vis, som man säger. Dagens lärdomar kommer därför i form att tre enkla slutsatser. Men först ska vi titta på vilka Victory Cards vi hade i slutet av kvällen för att se om det säger oss något.

Christines resultat:



Estate 6 st x 1 vp = 6 vp

Duchy 6 st x 3 vp = 18 vp

Province 2 st x 6 vp = 12 vp

Curse 8 st x -1 vp = -8 vp

Totalt 28p

Emils resultat:

Estate 8 st x 1 vp = 8 vp

Island 7 st x 2 vp = 14 vp

Duchy 3 st x 3 vp = 9 vp

Province 2 st x 6 vp = 12 vp

Curse 5 st x -1 vp = -5 vp

Totalt 38 vp

Jonas resultat:

Curse 4 st x -1 vp = -4 vp

Estate 1 st x 1 vp = 1 vp

Island 1 st x 2 vp = 2 vp

Duchy 3 st x 3 vp = 9 vp

Province 8 st x 6 vp = 48 vp

Totalt 56 vp

Lärdom 1: Vi kan här lätt konstatera att Emil borde ha köpt fler provinser och färre öar. Varför då? Jo, en Island är värd 2 vp medan en Province är värd 6 vp. Så när Jonas köper åtta provinser  måste Emil köpa tjugofyra öar för att hålla jämna steg. Vilket är svårt, då det bara finns tolv.

Vi kan här misstänka att Emil fått lite panik på grund av att omgångens Curses hotade att dryga ut kortleken med skräp. Han verkar ha försökt att kompensera medelst kortleksförtunning, en strategi som är lite väl avancerad för spelare på nybörjarnivå. Som jag påpekade i förra bloggposten, så måste trimmandet av kortleken antingen gå väldigt fort eller så bör man ägna sig åt gradvis förädling. När leken blir tjock på grund av en massa skräp måste man rensa ut dåliga kort snabbare än annars för att få tillräcklig effekt, så man behöver en riktigt effektiv kortleksförtunnare som Chapel för att strategin ska kunna fungera. I den här uppsättning hade vi bara tillgång till Island och Salvager, vilket inte är tillräckligt för snabb kortleksförtunnig. Salvager var nyckelkortet här, men jag använde det inte i första hand för att minska ned min lek (även om det var skönt att bli av med ett par Estates) – jag använde Salvager för att omvandla mina Seahags till provinser när de blivit värdelösa (endast 20 Curses finns i spel på tre spelare). Lärdom 2: Inse dina begränsningar.

Slutligen kan vi konstatera att det inte gör något om jag delar med mig av mina hemligheter, eftersom mina motståndare ändå saknar förmåga att ta till sig dem. Men Emil har ändå lyckas samla på sig 38 vp, vilket inte är dåligt. Han har i alla fall förstått att det är bra att ha gröna kort på slutet och jag tror han kan lära sig att det inte är antalet gröna kort som spelar roll, utan hur mycket poäng de ger. Lärdom 3 får bli att omgångens utfall inte beror på dåligt spel från någons sida, utan är en naturlig följd av spelarnas relativa intellektuella kapacitet.

Single Post Navigation

Kommentera

